Mijn meest gelezen

woensdag 12 juli 2017

Moeilijke letters


Een F, een C, een U en een K. Wat moest ik daar in hemelsnaam nog van maken? Met nog slechts vier letters op mijn virtuele plankje was het potje bijna afgelopen. Al een paar uur was ik met deze vrouw aan het spelen. Samen hadden we nu zo'n twintig woorden neergelegd, maar onderling nog geen enkel woord gewisseld. Zo gaat dat soms bij dit spel, dus stilzwijgend werd er geswapped of gepassed.



Zoals mij vaker overkomt, had deze willekeurige tegenstander een op zijn minst raadselachtige gebruikersnaam. Al eerder had ik vreselijk klop gehad van achtereenvolgens 123Hoppa, een zekere Goldenshower, ene KaleKano en de onvermijdelijke Spuit11x.

Ook ditmaal kon ik er geen vinger achter krijgen met wie ik te maken had. Hopelijk was ik niet mijn tijd aan het verdoen met een wanhopige weduwe van 69 die onlangs haar beftekkel had laten inslapen, maar stond dat getal voor haar geboortejaar. En dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk, want in dat geval zou ze zevenenveertig zijn, een mooie leeftijd.

Maar als straks het spelletje uit was, en ze weer net zo snel verdween als dat ze kwam, zou ik ongetwijfeld met allerlei vragen achter blijven. Om die reden werd Standje69 terstond aan mijn vriendenlijst toegevoegd, zodat ik haar altijd weer voor een volgend potje kon uitnodigen. En dan zou ik haar wél laten winnen, want met een voorsprong van bijna tweehonderd punten liet ik geen spaan van haar heel.

Op de valreep bleef er dus maar één optie over, en dat was de confrontatie middels conversatie. Maar waar begin je dan over? Zou ik mezelf eerst eens netjes voorstellen, en dan iets heel aardigs zeggen over haar foto? Wel linke soep, want misschien was ze wel een feministe. Je weet wel, zo'n vrouw die de verkeerde scheur opentrekt. Zo iemand zou mijn compliment ongetwijfeld seksistisch opvatten en dan had ik al meteen de eerste reprimande te pakken!

Ik werd een beetje nerveus, want op de een of andere manier was ik nog steeds die verlegen puber gebleven. Maar waarom eigenlijk, was ik daar verdorie nou zo oud voor geworden? En dat ik oud ben, werd mij laatst door mijn zoon nog eens fijntjes ingewreven. Volgens hem ben ik zo belegen omdat er ten tijde van mijn jeugd nog geen politie was, maar een veldwachter, die rondreed op een varken gewapend met pijl en boog. En onder vrienden pocht hij graag dat zijn vader nog dinosaurussen heeft meegemaakt!

Door zo te denken kreeg ik mezelf toch zover om de eerste stap te doen, en zou ik het onderwerp gewoon dicht bij het spelletje houden. Na enige oefening had ik mijn openingszin gereed: "Lastig potje, hè? Ik heb moeilijke letters". En zij antwoordde vrijwel meteen met "Hallo lieve schat, ja ik ook." Boven al mijn verwachtingen verliep het gesprek soepel en gladjes, en volgden de potjes WordFeud elkaar in hoog tempo op.

We bleken lotgenoten te zijn: allebei gek op spelletjes en we probeerden daar ieder op een eigen manier invulling aan te geven. Ze is een levenslustige, gastvrije vrouw met zakelijk inzicht en een enorm doorzettingsvermogen. Na een diep dal, waarin drankmisbruik en overspel om voorrang vochten, was het haar gelukt een eigen business op te zetten. Nu kon ze zich met groot gemak liggend staande houden. Trouwens, zo'n naam zegt ook niet alles, want ze vindt alles best en is overal voor in: geen énkele keer heeft ze mij bestraffend toegesproken!

Ondanks dat alles ga ik niks met haar afspreken; ik trap er niet in. We houden het louter bij ons digitale spelletje. Standje69 woont helemaal aan de andere kant van het land, dus een snelle meet-and-greet wordt al gauw een hele onderneming. En vervolgens ergens een bakkie doen, aan een knus tafeltje, zal ook geen daverend succes worden. Want waar moeten we dan de kopjes neerzetten? The story of my life. Immers, op de foto ziet ze er nog redelijk appetijtelijk uit, want dat daar in het midden: dát is toch haar hoofd?




4 opmerkingen:

  1. Haha!Goed geschreven Theo 😆

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Theo, leuk verhaal heb er hartelijk om moeten lachen. Ik geloof dat ik ook maar eens een spelletje op wordfeud moet gaan spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig verhaal Theo. Ga vooral door met het schrijven van deze verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen