Mijn meest gelezen

maandag 22 augustus 2011

Casablanca

Als je verzot bent op melancholische drama’s, heftige tranentrekkers en andere mierzoete liefdesverhalen mag je het jaarlijkse SuikerZoet Filmfestival in Schiedam absoluut niet missen: Vier dagen lang genieten van ultieme feel-good movies op bijzondere, monumentale locaties. Zo stond het vorig jaar november in de lokale bladen. En de toegang was helemaal gratis!

Zo'n bijzonder monumentale locatie was bijvoorbeeld de Grote Kerk van Schiedam. Daar werd de film Casablanca met in de hoofdrollen Humphrey Bogart en Ingrid Bergman vertoond. Een romantische oude zwart-wit film uit 1942 over de liefdesperikelen van Rick, Ilsa en Viktor. Ik heb nooit geweten dat Viktor Lazlo een personage uit die film was; zo heette toch immers de Belgische zangeres die we kennen van het nummer 'Breathless'? 

En ademloos was ik. Zowel van de film als van de bijzondere sfeer in die mooie kerk. Daarbij was ik ook nog in het aangenaamste gezelschap dat je je als man kunt wensen. Het werd daarom een avond om nooit te vergeten.

Even iets anders: heeft u dat nou ook? Altijd als je 's-avonds laat samen iets aan het doen bent waarbij je absoluut niet gestoord wil worden gaat altijd die klote-telefoon! En het zijn meestal altijd dezelfden die bellen. Hoi, zijn jullie nog wakker, stoor ik? Ja eigenlijk wel een beetje: we waren nèt onze nagels aan het knippen.

Om daar een beetje variatie in aan te brengen zeg ik nu ook weleens: we zaten nèt gezellig naar Casablanca te kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten