Mijn meest gelezen

zaterdag 27 augustus 2011

Mijn zwarte gat

Dag meneer Jansen, we hebben helaas nog een paar dingetjes gevonden. De distributieriem moet worden vervangen en van één band is het profiel bijna versleten. Oh, zei ik dan, geen probleem hoor. En weet u wat ? Zet er meteen maar vier nieuwe banden onder! Aan het eind van de dag alleen even een handtekening gezet en met een brede glimlach weer op pad. Makkelijk en zorgeloos hoor, een lease-auto. Ook zo'n bijbehorende tankpas is een weldaad voor je eigen portemonnee; alles waar je 's-nachts van droomt daar kun je de volgende dag lekker naar toe rijden. En al die lease-rijders tegenwoordig maar klagen over de fiscale bijtelling.

Nee, als je een eigen auto rijd is alles gratis zeker! Los van de verzekering en motorrijtuigenbelasting ben je soms een vermogen kwijt als je de auto voor onderhoud naar de garage gaat. Om nog maar niet te spreken van de brandstof, want die van mij lust wel een slokje. Tijdens het tanken moet ik er dus altijd goed aan denken om de motor uit te zetten, anders komt de tank nooit vol. Maar goed, dat is een eigen keus geweest; ik had natuurlijk ook een zuinig klein autootje kunnen nemen.

Vorig jaar was ik nog tweeduizend (!) euro kwijt voor een APK-keuring met grote beurt. De laatste keer dat ik gebeld werd door de garage ging het koud over mijn rug. Gelukkig was het slechts de mededeling dat de auto weer klaar was en dat de schade ditmaal beperkt was gebleven tot 240 euro. Maar te vroeg gejuicht: een week later klonk het alsof ik op een brullende motorfiets door de stad reed. Wat gaaf, heb je een oude Harley-Davidson gekocht? Er zat ineens een joekel van een gat in de achterste demper van de uitlaat. Gisteren moest ik helaas mijn pinpas weer flink laten roken bij het lokale knalpijpenparadijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten